Bölge Adliye Mahkemesi ·
Bölge Adliye Mahkemesi 2026/1203 E. 2026/1662 K.
- Mahkeme
- Bölge Adliye Mahkemesi
- Esas No
- 2026/1203
- Karar No
- 2026/1662
- Karar Tarihi
T.C.
İSTANBUL
BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ
13. HUKUK DAİRESİ
DOSYA NO:2026/1203 Esas
KARAR NO:2026/1662 Karar
T Ü R K M İ L L E T İ A D I N A
B Ö L G E A D L İ Y E M A H K E M E S İ K A R A R I
İNCELENEN KARARIN
MAHKEMESİ:İSTANBUL 15. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ:(Kapatılan) Bakırköy 8. Asliye Ticaret Mahkemesi
NUMARASI:2025/157 Esas- 2026/133 Karar
TARİH:26/03/2026 (İstinaf Başvurusunun Değerlendirilmesi Kararı)
DAVA:Menfi Tespit
KARAR TARİHİ:24/09/2026
Taraflar arasında görülen davanın Yerel mahkemece yapılan yargılaması sonucunda verilen hükme karşı davalı tarafından istinaf yoluna başvurulmuş olup, dosya üzerinde yapılan inceleme sonucunda;
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:Dava, icra takibi nedeniyle borçlu olmadığının tespiti talebine ilişkindir.İlk derece mahkemesince yapılan yargılama sonucunda 19/02/2026 tarihli, 2025/157 Esas ve 2026/133 Karar sayılı karar ile; davanın kabulüne dair kesin olmak üzere karar verildiği ve kesin olarak verilen İlk derece mahkemesi kararına karşı davalı vekili tarafından istinaf kanun yoluna başvurulduğu, İlk derece mahkemesince yapılan değerlendirme sonucunda 26/032026 tarihli ek karar ile; davalının istinaf isteminin dava tarihi itibari ile kesinlik sınırı altında olması nedeni ile reddine karar verildiği ve verilen ek karara karşı da davalı vekili tarafından istinaf kanun yoluna başvurulduğu anlaşılmıştır.Davalı vekilince ek karara karşı sunulan istinaf dilekçesinde; davacının borçlu olmadığının tespiti talep edilen icra dosyasında müvekkili tarafından talep edilen alacağın 1.027,78 Euro alacak olduğu ve alacağın tahsil tarihindeki kur üzerinden ödenmesinin talep edildiği, Mahkemece davacı tarafın dava dilekçesinde gösterdiği 37.748,92 TL dava değerine göre kesinlik sınırının belirlenemeyeceği, icra takibinde talep edilen alacağın ferileri ile birlikte 2025 yılı istinaf kesinlik sınırının üzerinde olduğu, bu nedenlerle ek kararın kaldırılması gerektiğine ilişkindir.32920 (Mükerrer) Sayılı Resmi Gazete'de yayınlanarak 04/06/2025 tarihinde yürürlüğe giren 7550 sayılı Kanun'un 20. maddesi ile değiştirilen 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun ek 1. maddesinin ikinci fıkrasında; "200 üncü ve 201 inci maddelerdeki parasal sınırların uygulanmasında hukuki işlemin yapıldığı, 341 inci, 362 nci ve 369 uncu maddelerdeki parasal sınırların uygulanmasında davanın açıldığı tarihteki miktar esas alınır.” hükmü düzenlenmiş olup, söz konusu Kanun hükmünün yürürlüğe girdiği tarihten sonra verilen kararın miktar itibariyle istinaf kanun yoluna tabi olup olmadığı hususu davanın açıldığı tarihteki miktar ve değer dikkate alınmak suretiyle belirlenecektir.6100 sayılı HMK'nın 341/2 madde hükmü uyarınca miktar ve değeri 3.000 TL'yi geçmeyen mal varlığına ilişkin davalar kesin olup, yeniden değerleme oranındaki artış sonucu Yerel mahkeme hükmüne konu davanın açıldığı 2025 yılı için HMK'nın 341/2. maddesindeki kesinlik sınırı 40.000 TL olmuştur. İcra takip dosyası nedeniyle borçlu olmadığının tespiti talebi ile açılan davada dava değeri, icra takibinde alacak yabancı para cinsinden talep edildiğinden, alacağın dava tarihindeki TCMB efektif satış kuru üzerinden Türk Lirası'na çevrilmesi suretiyle belirlenecektir. Buna göre icra takip dosyasında talep edilen 1.027,78 Euro alacağın 19/02/2025 dava tarihindeki Türk Lirası karşılığı 1.027,78*37.9369=38.990,78 TL olup, İlk derece mahkemesi kararı kesin nitelikte olduğundan Mahkemece, davalının istinaf başvurusunun reddine dair verilen ek karar usul ve yasaya uygundur.Açıklanan sebeplerle, davalının istinaf başvurusunun reddine dair verilen ek karara karşı istinaf başvurusunun 6100 sayılı HMK'nın 353/1-b1 maddesi uyarınca esastan reddine dair aşağıdaki şekilde karar verilmiştir.
HÜKÜM:Yukarıda açıklanan nedenlerle;
1-Davalının istinaf başvurusunun 6100 sayılı HMK'nın 353/1-b1 maddesi gereğince ESASTAN REDDİNE,
2-Harçlar Kanunu gereğince istinaf eden tarafından yatırılan istinaf kanun yoluna başvurma harcının hazineye gelir kaydına,
3-Karar tarihi itibariyle Harçlar Kanunu gereğince alınması gereken 732,00 TL istinaf karar harcı istinaf eden tarafından peşin olarak yatırıldığından yeniden harç alınmasına yer olmadığına, yatırılan harcın hazineye gelir kaydına,
4-İstinaf yargılama giderlerinin istinaf talep eden üzerinde bırakılmasına,
5-Artan gider avansı bulunması ve talep halinde yatıran tarafa iadesine,
6-Kararın ilk derece mahkemesince taraflara tebliğe gönderilmesine,Dosya üzerinde yapılan inceleme sonucunda 24/09/2026 tarihinde HMK'nın 362/1-a maddesi gereğince kesin olarak oy birliği ile karar verildi.