İlk Derece Mahkemesi ·

İlk Derece Mahkemesi 2026/2548 E. 2026/81 K.

Mahkeme
İlk Derece Mahkemesi
Esas No
2026/2548
Karar No
2026/81
Karar Tarihi

T.C. İSTANBUL 23. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2026/2548 Esas KARAR NO : 2026/81 Karar

DAVA : Öz Sermaye Tespiti DAVA TARİHİ : 14/09/2026 KARAR TARİHİ : 16/09/2026

.... Asliye Ticaret Mahkemesinin 11/09/2026 tarihli ... Karar sayılı dosyasında verilen Gönderme kararı üzerine 14/09/2026 tarihinde mahkememize tevzi edilen Öz Sermaye Tespiti davasının yapılan açık yargılaması sonunda; GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ: İlgili dava dilekçesinde özetle; Müvekkili şirketin öz kaynak yapısının güçlendirilmesi ve faaliyetlerinin genişletilmesi amacıyla sermaye artırımı yapmayı planladığını, bu amaçla şirket ortağı ve yönetim kurulu üyesi ...'in maliki olduğu, ... ili ... ilçesi balçık mah 519 ada 6 parsel ve 512 ada 3 parsel sayılı taşınmazlarını, şirket ortağı ve yönetim kurulu üyesi ...'in ise maliki olduğu ... ili ... ilçesi balçık mah 519 ada 7 parsel sayılı taşınmazını şirkete ayni sermaye olarak koymak istediklerini beyanla müvekkili şirkete ayni sermaye olarak konulması planlanan taşınmazların güncel değerlerinin tespit ettirilmesini talep etmişitr. DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE:

Talep; 6102 sayılı TTK.nun 581. ve 343. maddelerine dayalı limited şirkete ayni sermaye olarak konulmak istenen taşınmazın değerinin tespiti için bilirkişi raporu alınması ve alınacak raporun mahkemece onaylanması istemine ilişkindir. Dava dilekçesi incelendiğinde; ilgili şirketin ...-0 sicil nosunda kayıtlı ... Ticaret Limited Şirketi'nin adresinin, ... olduğu görülmüştür. İlgili şirket merkezinin mahkememiz yetki sınırlarında olması nedeniyle uyuşmazlığın niteliğine göre; 6102 sayılı TTK' nın 343. maddesi gereğince, işbu davaya bakmaya mahkememiz kesin yetkili olup, dava 6100 sayılı HMK' nın 382/2-e-5 ve 385/1. maddeleri gereğince çekişmesiz yargı işi olduğundan, basit yargılama usulünce incelenip sonuçlandırılmıştır. 6102 sayılı TTK' nın Ayni sermaye başlıklı 581. maddesi; "(1) Üzerlerinde sınırlı ayni bir hak, haciz veya tedbir bulunmayan; nakden değerlendirilebilen ve devrolunabilen, fikrî mülkiyet hakları ile sanal ortamlar ve adlar da dâhil, malvarlığı unsurları ayni sermaye olarak konulabilir. Hizmet edimleri, kişisel emek, ticari itibar ve vadesi gelmemiş alacaklar sermaye olamaz. (2) 127 nci madde hükmü saklıdır." şeklindedir. 6102 sayılı TTK' nın Ayni sermaye, ayni devralmalar ve özel menfaatler başlıklı 578. maddesi; "(1) Ayni sermaye, ayınların veya işletmelerin devralınması ve özel menfaatler hakkında anonim şirketlere ilişkin hükümler uygulanır." şeklindedir. 6102 sayılı TTK' nın Değer biçme başlıklı 343. maddesi; "(1) Konulan ayni sermaye ile kuruluş sırasında devralınacak işletmelere ve ayınlara, şirket merkezinin bulunacağı yerdeki asliye ticaret mahkemesince atanan bilirkişilerce değer biçilir. Değerleme raporunda, uygulanan değerleme yönteminin somut olayın özellikleri bakımından herkes için en adil ve uygun seçim olduğu; sermaye olarak konulan alacakların gerçekliğinin, geçerliğinin ve 342 nci maddeye uygunluğunun belirlendiği, tahsil edilebilirlikleri ile tam değerleri; ayni olarak konulan her varlık karşılığında tahsis edilmesi gereken pay miktarı ile Türk Lirası karşılığı, tatmin edici gerekçelerle ve hesap verme ilkesinin icaplarına göre açıklanır. Bu rapora kurucular (…)43 ve menfaat sahipleri itiraz edebilir. Mahkemenin onayladığı bilirkişi kararı kesindir." şeklindedir.

Somut uyuşmazlıkta, talep konusu taşınmazların incelenmesinde; istem konusu taşınmazların ilgili şirket yönetim kurulu üyelerine ait olduğu, istem konusu yapılan taşınmazların ilgili şirket adına kayıtlı olmadığı, şirkete sermaye koyacak ve sermayenin sahibi kişilerce talepte bulunulması gerektiğinden ilgili şirketin aktif husumetinin bulunmadığı anlaşılmış ve davanın aktif husumet yokluğu nedeniyle reddine karar verilmesi gerektiği sonucuna varılarak aşağıdaki gibi hüküm fıkrası oluşturulmuştur. HÜKÜM: Yukarıda açıklanan nedenlerle; 1-İlgilinin davasının aktif husumet yokluğu nedeniyle REDDİNE, 2-Değişik İş dosyasında harç peşin alındığından yeniden harç alınmasına yer olmadığına, 3-İlgili tarafından yapılan yargılama giderlerinin kendi üzerinde BIRAKILMASINA, 4-HMK'nın uygulanmasına dair yönetmeliğin 58/1 maddesi gereğince ilgilinin talebi halinde gerekçeli kararın ilgiliye TEBLİĞİNE, 5-Kararın kesinleşmesine kadar yapılan yargılama giderlerinin ilgili tarafça peşin olarak yatırılan gider avansından mahsubu ile bakiye kısmın karar kesinleştiğinde ilgiliye İADESİNE, Dair, TTK'nun 343. maddesi uyarınca KESİN olarak dosya üzerinden yapılan inceleme sonunda oy birliği ile karar verildi. 16/09/2026

Başkan ... ¸e-imzalı Üye ... ¸e-imzalı Üye ... ¸e-imzalı Katip ... ¸e-imzalı

Atıf: İlk Derece Mahkemesi, E. 2026/2548, K. 2026/81, T. 16.09.2026, www.arakarar.com/karar/ilk-derece-karar-2026-2548-e-2026-81-k-461ab5d24a23