Danıştay · 9. Daire

Danıştay 9. Daire 2023/4344 E. 2025/3850 K.

Mahkeme
Danıştay
Daire
9. Daire
Esas No
2023/4344
Karar No
2025/3850
Karar Tarihi

T.C. D A N I Ş T A Y DOKUZUNCU DAİRE Esas No : 2023/4344 Karar No : 2025/3850

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : ... Defterdarlığı- ... VEKİLİ : Av. ...

KARŞI TARAF (DAVACI) : ... Enerji Turizm San. ve Tic. A.Ş. VEKİLİ : Av. ...

İSTEMİN KONUSU : Davacı adına, 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu kapsamında satıp geri kiralama amacıyla ve sözleşme sonunda geri alınması şartıyla gerçekleştirdiği taşınmaz satışından elde ettiği kazancın 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 5/1-(j) maddesindeki istisna kapsamında olmadığı ve şirket adına düzenlenen faturalarda yer alan özel iletişim vergisinin kurum kazancından indirim konusu yapılamayacağından bahisle düzenlenen vergi inceleme raporuna dayanılarak 2018 yılı için re'sen tarh edilen kurumlar vergisi ile kesilen bir kat vergi ziyaı cezasının kaldırılması istemiyle açılan davayı; sat-kirala-geri al kapsamında elde edilen kazancın, satışın yapıldığı yılı izleyen hesap döneminin başından itibaren kazancın beyan edildiği döneme ait kurumlar vergisi beyannamesinin verildiği tarihe kadar yapılması gerektiği belirtilerek davacı tarafından ilgili şekil şartının sağlanmadığından bahisle anılan tutar matraha dahil edilmişse de davacının özel fon hesabına alma işleminin söz konusu istisnaya ilişkin Kanunla getirilen şekil şartlarına aykırılık taşımadığı ve istisna için gerekli şartların özünün zedelenmediği, kaldı ki Kurumlar Vergisi Genel Tebliği (Seri No:1)'nde yer alan "satış işleminin gerçekleştiği tarihi izleyen takvim yılının başından itibaren" ibaresinin Danıştay Dördüncü Dairesinin kararıyla iptal edildiği; özel iletişim vergisinin mükellefinin Telekomünikasyon Kurumu'ndan ruhsat veya genel izin almak suretiyle telekomünikasyon altyapısı kurup işleten veya telekomünikasyon hizmeti sunan işletmeciler olduğu, adı geçen Kanun'un 39.maddesinin 6.fıkrası hükmünün muhatapların bu işletmeler olduğu, özel iletişim vergisi mükellefleri tarafından verilen telekomünikasyon hizmeti nedeniyle davacı şirket adına düzenlenen faturalarda yer alan hizmet bedeli üzerinden hesaplanan özel iletişim vergisinin davacı şirket tarafından gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınması gerektiği gerekçeleriyle kabul eden ... Vergi Mahkemesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararına karşı davalı idare tarafından yapılan istinaf başvurusunu reddeden Bursa Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Davacı şirket hakkında düzenlenen vergi inceleme raporundaki tespitlere dayanan dava konusu cezalı tarhiyatta hukuka aykırılık bulunmadığı iddiasıyla kararın bozulması istenilmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI: Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'İN DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA Karar veren Danıştay Dokuzuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü: İleri sürülen iddialar temyize konu Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulmasını sağlayacak durumda bulunmadığından, temyiz isteminin reddine ve kararın onanmasına, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 50. maddesi uyarınca, kararın taraflara tebliğini ve bir örneğinin de ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın ... Vergi Mahkemesine gönderilmesine, 30/09/2025 tarihinde kesin olarak oybirliğiyle karar verildi.

Atıf: Danıştay 9. Daire, E. 2023/4344, K. 2025/3850, T. 30.09.2025, www.arakarar.com/karar/danistay-9-daire-2023-4344-e-2025-3850-k-06199c5ac7b1