Danıştay · 3. Daire
Danıştay 3. Daire 2023/8060 E. 2025/3270 K.
- Mahkeme
- Danıştay
- Daire
- 3. Daire
- Esas No
- 2023/8060
- Karar No
- 2025/3270
- Karar Tarihi
T.C. D A N I Ş T A Y ÜÇÜNCÜ DAİRE Esas No : 2023/8060 Karar No : 2025/3270
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : ... Vergi Dairesi Müdürlüğü/... VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVACI) : ... Traktör ve Biçerdöver Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU: ... Vergi Mahkemesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararına yöneltilen istinaf başvurusuna ilişkin ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ : Dava konusu istem: Davacı şirketin, 2019 yılında indirimli orana tabi teslimler nedeniyle yüklenip indirim yoluyla telafi edemediği katma değer vergisi iadesi talebinin süresinde yapılmadığından bahisle reddine dair ... tarih ve ... sayılı işlemin iptali istemine ilişkindir. İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: 2019 yılına ait olup indirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisine ilişkin iade talebinin izleyen yıl olan 2020 yılı içerisinde yapılması 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 29. maddenin 2. fıkrasındaki düzenlemenin gereği olduğu ve iade talep süresi olan 31/12/2020 tarihinden sonra verilen 04/01/2021 tarihli dilekçeye istinaden iade talep edilemeyeceğinden dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir. Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: 3065 sayılı Kanun'un 29. maddesinin 2. fıkrasında, yılı içinde mahsuben iade edilemeyen verginin, izleyen yıl içinde talep edilmesi şartıyla nakden veya mükellefin borçlarına mahsuben iade edileceği düzenlemesine yer verildiği, davacı şirket tarafından 2019 yılında gerçekleştirilen indirimli orana tabi teslimlerinden kaynaklanan katma değer vergisine ilişkin olarak süresinde verilen katma değer vergisi beyannameleriyle iade talebi ortaya konulduğundan standart iade talep dilekçesinin süresinde verilmediğinden bahisle iade talebinin reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık görülmediği, öte yandan, iadenin esasına dair diğer koşulların bulunup bulunmadığı hususunda davalı idarece ayrıca bir değerlendirme yapılarak inceleme sonucuna göre işlem tesis edilmesi gerekeceği gerekçesiyle istinaf başvurusu kabul edilerek Vergi Mahkemesi kararı kaldırıldıktan sonra dava konusu işlem iptal edilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacının indirimli orana tabi teslimlerinden doğan katma değer vergisi alacağına ilişkin standart iade talep dilekçesini ilgili Yasa'nın belirlediği süre içerisinde vermediğinden, iade talebinin reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek kararın bozulması istenilmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA Karar veren Danıştay Üçüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME: Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür. Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU: Açıklanan nedenlerle; 1. Temyiz isteminin reddine, 2. Temyize konu Vergi Dava Dairesi kararının ONANMASINA, 3. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 50. maddesi uyarınca, kararın taraflara tebliğini ve bir örneğinin de ilgili Vergi Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın kararı veren ilk derece mahkemesine gönderilmesine, 16/09/2025 tarihinde oyçokluğuyla kesin olarak karar verildi.
(X)-KARŞI OY : 23 seri nolu Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğin 13. maddesinin konuya ilişkin kısımları; "...Bu çerçevede mükelleflerin, indirimli orana tabi işlemlerden kaynaklanan iade taleplerini, en geç indirimli orana tabi işlemin gerçekleştiği yılı izleyen yılın Ocak-Kasım vergilendirme dönemlerine ilişkin beyannamelerin (yılın sonuna kadar verilen Ocak-Kasım vergilendirme dönemlerine ilişkin verilen düzeltme beyannameleri dahil) herhangi birinde iadeye konu olan KDV alanında beyan etmeleri ve indirimli orana tabi işlemin gerçekleştiği yılı izleyen yılın sonuna kadar standart iade talep dilekçesiyle birlikte iade talepleri için Tebliğin ilgili bölümlerinde sayılan belgelerle (teminatla talep edilen iadelerde teminat dahil) vergi dairelerine başvurmaları zorunludur. İade talep süresinin dolmasından sonra, geçmiş dönemler için düzeltme beyannamesi verilmek suretiyle ve/veya standart iade talep dilekçesi ve ilgili belgeler ibraz edilmek suretiyle iade talep edilmesi mümkün değildir...." şeklinde düzenlenmiştir. Davacı tarafından 2019 yılındaki indirimli orana tabi konut teslimlerinden doğan katma değer vergisi alacağının iadesine yönelik standart iade talep dilekçesinin 23 seri nolu Tebliğdeki düzenleme uyarınca sisteme girişinin yapılmamış olması iadeye engel teşkil edeceğinden indirimli orana tabi teslimler nedeniyle yüklendiği katma değer vergisi alacağının nakden iadesi talebinin reddi yönündeki işlemde hukuka aykırılık bulunmadığından yazılı gerekçeyle dava konusu işlemi iptal eden Vergi Dava Dairesi kararının bozulması gerektiği oyuyla Daire Kararına katılmıyorum.