Danıştay · 3. Daire
Danıştay 3. Daire 2023/9855 E. 2025/3269 K.
- Mahkeme
- Danıştay
- Daire
- 3. Daire
- Esas No
- 2023/9855
- Karar No
- 2025/3269
- Karar Tarihi
T.C. D A N I Ş T A Y ÜÇÜNCÜ DAİRE Esas No : 2023/9855 Karar No : 2025/3269
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : ... Defterdarlığı/... VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVACI) : ... Tekstil ve İnşaat Sanayi Dış Ticaret Anonim Şirketi VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU : ... Vergi Mahkemesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararına yöneltilen istinaf başvurusuna ilişkin ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ : Dava konusu istem: Davacı şirketin, yeminli mali müşavirlik katma değer vergisi iadesi tasdik raporuna istinaden 2020 yılında indirimli orana tabi teslimler nedeniyle yüklenip indirim yoluyla telafi edemediği katma değer vergisinin iadesi talebinin süresinde yapılmadığından bahisle reddine dair ... tarih ve ... sayılı işlemin iptali istemine ilişkindir. İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: Dava konusu işlemin, iade talebine ait listelerin süresinde onaylanmadığından bahisle tesis edildiği anlaşılmış ise de indirimli orana tabi teslimler nedeniyle hak kazanılan iade tutarının yasal süresi içerisinde Ağustos 2021 dönemine ait katma değer vergisi beyannamesinde beyan edildiği, 2021 yılında verilen standart iade dilekçeleriyle iade talebinde bulunulduğu, yeminli mali müşavir indirimli oran katma değer vergisi onay raporunun süresinde vergi idaresine ibraz edildiği ve ilgili dönem beyannamesinde belirtilen tutarda herhangi bir değişiklik bulunmadığı hususları birlikte değerlendirildiğinde, davacıya iade hakkı tanınan yasal düzenlemede aranan ''iade talebinin izleyen yıl içinde yapılması'' koşulunun davacı tarafından yerine getirildiği sonucuna ulaşıldığından tesis edilen işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir. Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: İstinaf başvurusunun, usul ve hukuka uygun olduğu sonucuna varılan Vergi Mahkemesi kararının kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği gerekçesiyle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek kararın bozulması istenilmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA Karar veren Danıştay Üçüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME: Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür. Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU: Açıklanan nedenlerle; 1. Temyiz isteminin reddine, 2. Temyize konu Vergi Dava Dairesi kararının ONANMASINA, 3. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 50. maddesi uyarınca, kararın taraflara tebliğini ve bir örneğinin de ilgili Vergi Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın kararı veren ilk derece mahkemesine gönderilmesine, 16/09/2025 tarihinde oyçokluğuyla kesin olarak karar verildi.
(X)-KARŞI OY : 23 seri nolu Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğin 13. maddesinin konuya ilişkin kısımları; "...Bu çerçevede mükelleflerin, indirimli orana tabi işlemlerden kaynaklanan iade taleplerini, en geç indirimli orana tabi işlemin gerçekleştiği yılı izleyen yılın Ocak-Kasım vergilendirme dönemlerine ilişkin beyannamelerin (yılın sonuna kadar verilen Ocak-Kasım vergilendirme dönemlerine ilişkin verilen düzeltme beyannameleri dahil) herhangi birinde iadeye konu olan KDV alanında beyan etmeleri ve indirimli orana tabi işlemin gerçekleştiği yılı izleyen yılın sonuna kadar standart iade talep dilekçesiyle birlikte iade talepleri için Tebliğin ilgili bölümlerinde sayılan belgelerle (teminatla talep edilen iadelerde teminat dahil) vergi dairelerine başvurmaları zorunludur. İade talep süresinin dolmasından sonra, geçmiş dönemler için düzeltme beyannamesi verilmek suretiyle ve/veya standart iade talep dilekçesi ve ilgili belgeler ibraz edilmek suretiyle iade talep edilmesi mümkün değildir...." şeklinde düzenlenmiştir. Davacı tarafından 2020 yılında gerçekleştirdiği indirimli orana tabi teslimlerden doğan katma değer vergisi alacağının iadesinin 22/09/2021 tarihli dilekçeyle talep edildiği ancak yeminli mali müşavirce düzenlenen katma değer vergisi iade tasdik raporunun 07/04/2022 tarihinde idareye ibraz edildiğinin görüldüğü, bu durumda, iade talebinin 23 seri nolu Tebliğdeki düzenleme uyarınca yapılmadığı anlaşıldığından indirimli orana tabi teslimler nedeniyle yüklenip indirim yoluyla telafi edemediği katma değer vergisinin nakden iadesi talebinin reddi yönündeki işlemde hukuka aykırılık bulunmadığından yazılı gerekçeyle iptali ile isteme konu katma değer vergisinin iadesi yolundaki Vergi Mahkemesi kararına yöneltilen istinaf başvurusunun reddine ilişkin kararın bozulması gerektiği oyuyla Daire Kararına katılmıyorum.